projekty dla klimatu
1. EKOLOGICZNE UPRAWY
Teren wokół zakładu to blisko 10 ha terenów zielonych. Są na nim winnice, ogród warzywny i owocowy, szklarnia, pasieka, stawy, łąki i zagajniki brzozowe. Wszelkie prowadzone zabiegi agrotechniczne bazują na wyłącznie naturalnych metodach, zgodnie z zasadami gospodarowania zrównoważonego.
Polega ono na tym, że nie tylko czerpiemy z natury jej dobra, ale także oddajemy jej to, co nam zostaje (w postaci kompostów i fermentów będących naturalnym, bardzo cennym źródłem składników odżywczych dla roślin).
Taki model gospodarowania pozwala na bardzo dobre odżywienie gleby składnikami odżywczymi, co z kolei ma dobroczynny wpływ na uprawiane rośliny, które są silniejsze i dużo bardziej odporne.
2. EKOLOGICZNA EDUKACJA
Od lat systematycznie powiększamy strefę zieloną wokół zakładu. Staramy się zwiększać świadomość lokalnej społeczności poprzez rozmowy o stosowanych przez nas metodach upraw ich zaletach, trudnościach i wynikach, aktywnie zachęcając do zmiany podejścia do upraw.
W najbliższym czasie planujemy wdrożenie szerokiego programu zachęcającego do zmiany metody gospodarowania oraz pokazującego jak pozytywny wpływ może mieć taka zmiana na jakość życia zarówno krótko jak i długoterminowo.
3. ECOBIKE
Od wielu lat promujemy prowadzenie zdrowego stylu życia, również wśród naszych pracowników. Osoby mieszkające w okolicy zakładu każdego dnia mogą cieszyć się ruchem na świeżym powietrzu korzystać z firmowych rowerów.
Oddaliśmy do użytku dla naszych pracowników kilkadziesiąt rowerów elektrycznych, które stanowią nowoczesną alternatywę dla tradycyjnego roweru. Można połączyć przyjemne z pożytecznym, czyli wdychać powietrzem być w ruchu a przy okazji być bardziej ekologicznym i zdrowym.
projekty dla klimatu
1. KAMPANIA EDUKACYJNA „NIE WYPADAJ Z OBIEGU”
Kampania ekologiczna Kompanii Piwowarskiej „Nie wypadaj z obiegu” ma na celu zmianę postrzegania oddawania butelek zwrotnych do sklepu. Do współpracy zaproszono uznaną projektantkę Magdę Hasiak oraz modelkę i zwyciężczynię trzeciej edycji programu „Top Model”.
Pierwsza z nich zaprojektowała pomysłową i elegancką nerkę, która pomieści dwie butelki zwrotne, druga promowała ten gadżet w ramach sesji okładkowej magazynu „Glamour”, zachęcając tym samym do oddawania opakowań wielokrotnego użytku. Partnerem projektu „Nie wypadaj z obiegu” jest Organizacja Odzysku Opakowań Interseroh.
Dzięki tej kampanii korzystanie z butelek zwrotnych pozostaje w świadomości konsumenta nie tylko jako przyjazne środowisku, ale i modne działanie.
2. 100% ENERGII Z OZE W KOMPANII PIWOWARSKIEJ
Kompania Piwowarska SA podpisała umowę typu PPA1 z innogy na zakup energii elektrycznej pochodzącej w 100% z odnawialnych źródeł energii (OZE).
Od 2020 roku trzy browary Kompanii Piwowarskiej (Tyskie Browary Książęce w Tychach, Browar Dojlidy w Białymstoku i Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu) będą korzystały z energii elektrycznej produkowanej przez polską farmę wiatrową innogy Nowy Staw. Za sprawą planowanej rozbudowy istniejącej farmy w Nowym Stawie od 2021 roku 100% zapotrzebowania energetycznego browarów KP zostanie pokryte przez energię elektryczną pochodzącą z wiatru.
Kompania Piwowarska zmniejszy emisję CO2 o 66% w porównaniu do roku 2019 – to znaczy, że 7,5 tysiąca ha lasów nie będzie absorbować dwutlenku węgla pochodzącego z produkcji piwa.
3. PUNKT SKUPU BUTELEK ZWROTNYCH KOMPANII PIWOWARSKIEJ
W bezpośrednim sąsiedztwie swojego poznańskiego browaru Kompania Piwowarska uruchomiła punkt skupu butelek. Patronem punktu jest marka Lech Premium, jednak w punkcie można zwracać butelki po piwie dowolnego polskiego browaru.
W sezonie piwnym, czyli w miesiącach letnich, do punktu oddawane było dziennie około 5 tysięcy butelek zwrotnych, w większości po piwach Kompanii Piwowarskiej. Zdarzały się dni, że liczba oddanych butelek dochodziła do 10 tysięcy.
Punkt został świetnie odebrany i nagłośniony w mediach przez co przypomniano bardzo wielu osobom o wartości butelek zwrotnych, ekologiczności tego rodzaju opakowania które wyróżnia piwo na polskim rynku napojowym i przedstawiono oddawanie butelek zwrotnych jako działanie jednoznacznie pozytywne i prośrodowiskowe.
projekty dla klimatu
1. ELEKTRONICZNY SEKRETARIAT
Owoc cyfryzacji procesu księgowości, który zawiera książkę korespondencji wychodzącej, jak i przychodzącej umieszczony w zupełności cyfrowo.
2. ELEKTRONICZNE WNIOSKI
Ich składanie, wewnętrzny obieg i akceptacja odbywa się całkowicie elektronicznie co pozwala w zupełności na rezygnację z takich rozwiązań jak drukowanie dokumentów i generowanie niepotrzebnych odpadów.
3. GRAFIK PRACOWNIKÓW
Elektroniczny harmonogram pracowników, który pozwala na wyodrębnienie konieczności drukowania niepotrzebnie dużej ilości grafików fizycznych. Mniej zmarnowanego papieru – czystsze środowisko.
projekty dla klimatu
1. BEZPRECEDENSOWE ZOBOWIĄZANIE ŻYWIEC ZDRÓJ ZREALIZOWANE
Szacunek i troska o środowisko to kluczowe elementy strategii Żywiec Zdrój. Firma bierze odpowiedzialność nie tylko za swoje produkty, ale również za wszystko, co jest z nimi związane, w tym opakowania, w których dostarczane są produkty marki.
W 2018 roku podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach Żywiec Zdrój ogłosił zobowiązanie, w myśl którego już w 2020 roku taka sama ilość plastiku, jaką firma wprowadzi na rynek, zostanie z niego zebrana i dzięki recyklingowi trafi ponownie do obiegu w postaci kolejnego opakowania.
W 2020 roku to bezprecedensowe zobowiązanie zostało zrealizowane.
2. ODPOWIEDZIALNE PODEJŚCIE DO GOSPODAROWANIA PLASTIKIEM
Opakowania odgrywają kluczową rolę w bezpiecznym dostarczaniu do konsumentów produktów wysokiej jakości. Jednocześnie nieodpowiednio zagospodarowane stanowią wyzwanie dla środowiska, dlatego Żywiec Zdrój podejmuje szereg działań mających na celu minimalizowanie wpływu swojej działalności na środowisko naturalne.
Wszystkie wprowadzone przez markę na rynek opakowania w 100% nadają się do recyklingu, Żywiec Zdrój sukcesywnie rozwija ofertę produktów w całości z recyklingu, zapewnia zbiórkę i przetworzenie równowartości 100% plastiku, który wprowadza na rynek, aktywnie działa na rzecz wprowadzenia w Polsce systemu depozytowego, jak również prowadzi działania edukacyjne w zakresie segregacji odpadów i recyklingu.
3. GRUPA ŻYWIEC I ŻYWIEC ZDRÓJ Z KOALICJĄ
„DBAMY O WODĘ”, BY RAZEM CHRONIĆ
ZASOBY WODNE ŻYWIECCZYZNY
Grupa Żywiec i Żywiec Zdrój powołały Koalicję na rzecz retencji „Dbamy o wodę”, by poprzez edukację i współpracę z podmiotami prywatnymi i publicznymi aktywizować do działania na rzecz ochrony zasobów wodnych Żywiecczyzny.
Jej głównym celem jest integracja lokalnego biznesu, przedstawicieli świata nauki, organizacji pozarządowych, administracji oraz samorządów, by edukować i inicjować działania na rzecz ochrony zasobów wodnych i racjonalnego gospodarowania nimi.
Symboliczną inauguracją działalności koalicji było podpisanie przez firmy wspólnego manifestu, w którym podkreślają znaczenie wody dla regionu i zapraszają do wspólnych działań na rzecz retencji. To pierwsze tego typu partnerstwo dwóch dużych firm w Polsce.
projekty dla klimatu
1. „MIEJSKA STACJA RECYKLINGOWA”
„Miejska Stacja Recyklingowa” – ustawiona na terenie PSZOK-u w Makowie Podhalańskim.
Wyposażona w dwa automaty Sortbox, przyjmujący butelki PET, puszki ALU i butelki szklane, 4szt. koszy na : makulaturę, nakretki, baterie i elektronikię, panele fotowoltaiczne oraz ekran, na którym wyświetkane są spoty edukacjne dotyczace ekologii, recyklingu.
Czyste powietrze, brak dzikich wysypisk, surowce wtórne krążące w obiegu zamknięty to zupełnie realne cele.
2. „MOJE MIASTO BEZ ODPADÓW – JESTEM W OBIEGU!”
„Moje miasto bez odpadów – jestem w obiegu!” – akcja z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W Warszawie na ul. Konstruktorskiej 3A ustawiony jest automat Sortbox, przyjmujący butelki PET. Za pomocą aplikacji Sortbox zbierane są punkty, za które można otrzymać gadżet ekologiczny.
NFOŚiGW w pilotażowej Akcji Moje moje miasto bez odpadów – Jestem w Obiegu! chce umożliwić oddawanie plastikowych odpadów do powtórnego obiegu. W ten sposób m. in. realizuje się idea GOZ.
3. „ZRYWAM Z PLASTYKIEM”
„Zrywam z plastykiem” – sklep Decathlon w Legnicy za pomocą automatu Sortbox zbiera butelki PET.
Teraz każdy mieszkaniec, zamiast wyrzucać puste plastikowe butelki, może przynieść je do butelkomatu i uzyskać punkty, następnie zamienić je na kupon rabatowy. Zbieranie punków jest możliwe dzięki połączeniu aplikacji Sortbox z kartą lojalnościową Decathlonu.
Urządzenie działają intuicyjnie. W erze powszechnego użytkowania elektroniki nie potrzeba szkolenia do korzystania z SORTBOX. Sortuj z głową!
projekty dla klimatu
1. EKO TORBY W SKLEPACH CHORTEN
Grupa Chorten wprowadziła do oferty sklepów mocne torby papierowe z logo drzewa dębu, które stopniowo zastępują foliowe. Uzupełniły one ofertę toreb bawełnianych. Wykonane są z brązowego wytrzymałego papieru typu kraft z monochromatycznym brązowym logotypem i napisem Polska Grupa Sklepów Spożywczych. Ich wymiar to 43x30x17 cm, więc zmieszczą się w niej większe zakupy. W tego typu torbach można przenosić zakupy o wadze ok. 6 kg. Opakowanie ma wytrzymałe rączki ze skręcanego papieru. Torby mogą być wykorzystane kilkukrotnie, a finalnie mogą posłużyć jako opakowanie na odpady bio.
2. EKO ZGNIATARKI W SKLEPACH CHORTEN
Grupa Chorten prowadzi pilotażowy projekt wprowadzania do sklepów partnerskich i na magazyn centralny zgniatarek do kartonów i innych opakowań papierowych. Dzięki temu oszczędza się miejsce w placówce, a opakowania do odzysku przekazywane są profesjonalnej firmy zajmującej się selektywną zbiórką odpadów.
3. PANELE FOTOWOLTAICZNE NA NOWEJ SIEDZIBIE GRUPY CHORTEN
W nowopowstałej siedzibie Grupy Chorten wraz z centrum logistycznym zainstalowano panele fotowoltaiczne na całej płaszczyźnie dachu centrum logistycznego, dzięki czemu biuro i magazyn są samowystarczalne, jeśli chodzi energię.